Den 29 maj 2008 lades ett förslag fram till Europaparlamentet om framtiden för får-, lamm- och getsektorn i Europa. Förslaget var författat av Liam Aylward och röstades igenom så att nedan stående resolution utfärdades. Vilken effekt kommer det att ha för framtiden, lönsamheten och ex den elektroniska märkningen?
Europaparlamentet utfärdar denna resolution
– med beaktande av undersökningen ”Framtiden för får- och getköttssektorerna i Europa”, som beställts av Europaparlamentet,
– med beaktande av sin resolution av den 13 december 2007 om förslaget till rådets förordning om ändring av förordning (EG) nr 21/2004 när det gäller datum för införande av elektronisk identifiering av får och getter(1),
– med beaktande av artikel 45 i arbetsordningen,
– med beaktande av betänkandet från utskottet för jordbruk och landsbygdens utveckling (A6-0196/2008), och av följande skäl:
A. Får- och getsektorn i EU är viktiga traditionella uppfödningsföretag som försörjer tusentals producenter och som tillhandahåller produkter av utomordentlig kvalitet med särskilda kännetecken samt biprodukter, vilket understryker denna sektors socioekonomiska bidrag i unionens landsbygdsområden.
B. Får- och getuppfödning, inklusive uppfödning av traditionella raser, spelar en central roll för miljön, bland annat genom naturligt underhåll av mindre bördiga områden och bevarande av känsliga ekosystem. Naturområden som exempelvis Dehesa har bevarats i århundraden tack vare får- och getuppfödning. Dessutom bidrar får och getter genom sitt betande, som till stor del inbegriper kvistar och blad, till florans biologiska mångfald och skyddar den vilda faunan samt rensar naturen från torrt växtmaterial, vilket i Medelhavsländerna är oerhört viktigt för att förebygga bränder.
C. Får- och getsektorn i EU, som är koncentrerad till mindre gynnade områden, kämpar med en kritisk minskning av produktionen och allt fler producenter lämnar sektorn samtidigt som yngre uppfödare på intet sätt uppmuntras till eller lockas in i sektorn.
D. Den bluetongue-epizooti som just nu härjar bland får i Europa är mycket allvarlig på grund av sin varaktighet och spridning samt spridningen av olika varianter av sjukdomen i tidigare icke drabbade områden och de allvarliga samhällsekonomiska konsekvenserna till följd av begränsningarna av djurens rörlighet och av handeln.
E. Unionens får- och getsektor kännetecknas av låga producentinkomster, minskande inhemsk produktion och sjunkande konsumtion, i synnerhet bland yngre generationer, och den exponeras för ökad internationell konkurrens på den inre marknaden.
F. Stigande foderpriser och allt högre kostnader för insatsvaror i jordbruket överlag utgör ett allvarligt hot mot får- och getuppfödningen genom att öka omkostnaderna och trycket på denna sektor som redan har nått gränserna för sin konkurrenskraft.
G. Den nuvarande ekonomiska situationen och den förväntade utvecklingen av den internationella efterfrågan och priserna på jordbruksprodukter och livsmedel gör det nödvändigt för unionen att i så hög grad som möjligt undvika att bli beroende av importerade djurhållningsprodukter och importerat djurfoder och att säkra en bättre balans mellan dessa produkter, särskilt för traditionella skyddade produkter från får- och getsektorn, som det har funnits tillräckligt av på den europeiska marknaden.
H. Omfattningen av får- och getproduktionen i norra och södra Europa skiljer sig avsevärt sinsemellan.
I. Fårsektorn, som i alla tider drabbats av olika kända sjukdomar, påverkas även mycket kraftigt av vissa nya sjukdomar som exempelvis bluetongue.
J. Unionens lammprodukter ges ingen meningsfull tillgång till EU:s budget för främjande av jordbruksprodukter, och det krävs en omfattande marknadsföringskampanj för att få konsumenterna att föredra dessa produkter.
K. Den kommande ”hälsokontrollen” av den gemensamma jordbrukspolitiken (GJP) utgör ett tillfälle att se över de relevanta politiska instrumenten och planera GJP-stöd för får- och getsektorn.
1. Europaparlamentet erkänner att det krävs snabba åtgärder från kommissionen och jordbruksministrarna i rådet för att garantera en lönsam och hållbar framtid för får- och getköttsproduktionen i EU och öka konsumtionen av dessa produkter samt för att hålla kvar och locka till sig fler yngre uppfödare inom sektorn. Parlamentet stöder upprätthållandet av dessa traditionella och miljövänliga jordbruksföretag, som försörjer gemenskapsmarknaden och utgör en försörjningsbas av får- och getprodukter från EU.
2. Europaparlamentet uppmärksammar kommissionens avsikt att se över sina politiska instrument där det har visat sig att de har haft en negativ inverkan, och välkomnar att kommissionen återigen hänvisar till denna särskilda fråga i sitt nyligen offentliggjorda meddelande ”Förberedelser inför ”hälsokontrollen” av reformen av den gemensamma jordbrukspolitiken” (KOM(2007)0722).
3. Europaparlamentet uppmanar kommissionen och jordbruksministrarna i rådet att snabbt avsätta ytterligare ekonomiskt stöd till EU:s får- och getproducenter för att utveckla en livskraftig, självtillräcklig, marknadsstyrd och konsumentinriktad får- och getsektor inom unionen. Parlamentet uppmanar även kommissionen och jordbruksministrarna i rådet att granska framtiden för dessa sektorer inom ramen för hälsokontrollen av den gemensamma jordbrukspolitiken, genom att vidta en rad olika åtgärder som ger varje medlemsstat, med full hänsyn till behovet av att undvika all snedvridning av konkurrensen, flexibilitet att välja mellan följande möjliga alternativ:
·Införa en ny stödordning för miljö- och bevarandeåtgärder inom fåruppfödningen med bidrag per tacka, som antingen a) finansieras direkt genom gemenskapsstöd eller b) samfinansieras av unionen och de nationella regeringarna i syfte att hejda den minskade produktionen. Stöden bör kopplas till de positiva miljöfördelar som upprätthållandet av fåruppfödning medför och till genomförande av tekniska och kvalitetsmässiga förbättringar av produktionen.
·Analysera tillgången till och utnyttjandet av oanvända medel inom första pelaren i den gemensamma jordbrukspolitiken för att rikta om detta stöd till får- och getsektorn.
·Ändra artikel 69 i rådets förordning (EG) nr 1782/2003 av den 29 september 2003 om upprättande av gemensamma bestämmelser för system för direktstöd inom den gemensamma jordbrukspolitiken och om upprättande av vissa stödsystem för jordbrukare och om ändring av förordningarna (EEG) nr 2019/93, (EG) nr 1452/2001, (EG) nr 1453/2001, (EG) nr 1454/2001, (EG) nr 1868/94, (EG) nr 1251/1999, (EG) nr 1254/1999, (EG) nr 1673/2000, (EEG) nr 2358/71 och (EG) nr 2529/2001 inom ramen för hälsokontrollen av den gemensamma jordbrukspolitiken, så att medlemsstaterna kan avsätta upp till 12 % av sina nationella anslag för åtgärder till stöd för problemdrabbade sektorer och upprätthållande av jordbruksverksamheten i missgynnade områden.
·Inbegripa åtgärder för får- och getproducenter bland de nya utmaningar som följer av hälsokontrollen av den gemensamma jordbrukspolitiken inom ramen för andra pelaren, med möjlighet att utnyttja medel som uppkommer till följd av modulering.
4. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att införa ett extra stöd för sällsynta traditionella och regionala får- och getraser för att bevara den biologiska mångfalden inom jordbruket och fårskötseln i känsliga områden.
5. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att som en del av förenklingsprocessen inom ramen för översynen och hälsokontrollen av den gemensamma jordbrukspolitiken tillåta 14 dagars anmälan för djuruppfödare för inspektioner på plats av tillämpningen av bestämmelserna om tvärvillkor.
6. Europaparlamentet påpekar att producenternas vinst för fårköttsprodukter räknat som procentenhet av konsumentpriset är otillräcklig och fäster uppmärksamhet vid sin skriftliga förklaring om utredning av och åtgärder mot det maktmissbruk som stormarknader med verksamhet i Europeiska unionen utövar(2). Parlamentet gläder sig över att kommissionen har bildat en högnivågrupp om livsmedelsindustrins konkurrenskraft, som ska granska situationen med avseende på marknadskrafter inom distributionen, och förväntar sig att företrädare för parlamentet involveras fullt ut i detta arbete.
7. Europaparlamentet noterar att producenternas vinst för fårköttsprodukter räknat som procentenhet av konsumentpriset är otillräcklig, och uppmanar kommissionen att granska försörjningskedjan för får- och getkött för att garantera uppfödarna en rimlig inkomst från marknaden
8. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att främja producenters och producentorganisationers direktsäljning för att begränsa konstlade prisökningar.
9. Europaparlamentet uppmanar kommissionen och jordbruksministrarna i rådet att ompröva införandet av det elektroniska identifieringssystem för får som planeras till den 31 december 2009 på grund av svårigheter med genomförandet, höga kostnader och obevisade fördelar. Parlamentet kräver att varje medlemsstat ska få bestämma om de vill införa detta system på frivillig basis.
10. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att med hjälp av en ny djurhälsostrategi för unionen samt finansiering av forskning, ersättning för förlorad inkomst, förskottsbetalningar osv. förbättra sin reaktionsförmåga i händelse av sådana allvarliga epizootier som den bluetongue-epizooti som härjar just nu.
11. Europaparlamentet uppmanar sin förhandlingsgrupp i WTO-förhandlingarna att minska omfattningen av de föreslagna tullnedskärningarna för fårkött och att försäkra sig om att unionen har möjlighet att ge vissa fårköttsprodukter status som känsliga produkter.
12. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att se över de befintliga förvaltningssystemen för importkvoter för att garantera att lammkött som producerats i unionen inte utsätts för illojal konkurrens.
13. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att införa ett obligatoriskt regleringssystem för EU-märkning för fårköttsprodukter, med en EU-logo som ger konsumenterna möjlighet att skilja mellan EU-produkter och produkter från tredjeländer och som uppfyller ett antal kriterier, bland annat ett kvalitetssäkringssystem för jordbruk och en angivelse av ursprungsland så att konsumenterna är fullständigt medvetna om produktens ursprung. Systemet måste utformas på ett sätt som inte underminerar befintliga marknadsfrämjande märkningssystem på medlemsstatsnivå och regional nivå.
14. Europaparlamentet understryker att det mest effektiva och hållbara sättet för att hjälpa sektorn är att utveckla marknaden, informera konsumenterna, lyfta fram närings- och hälsorelaterade fördelar hos produkterna i fråga och öka konsumtionen.
15. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att öka EU:s årliga budget för marknadsföring av livsmedel, vilken uppgår till 45 000 000 euro för 2008, och att öronmärka särskilda anslag till europeiskt fårkött. Kommissionen uppmanas vidare att ändra, förenkla och rationalisera de praktiska bestämmelserna för budgetens genomförande för att ge producenter av lammprodukter en meningsfull andel av budgeten.
16. Europaparlamentet uppmanar kommissionen och medlemsstaterna att uppvärdera den mycket viktiga roll som fåruppfödningen spelar för ekonomin och hållbarheten i de mest missgynnade områdena och för markanvändningen samt att som en prioriterad åtgärd göra det lättare för nya jordbrukare att etablera sig inom denna sektor.
17. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att samordna reklamkampanjer för SGB (skyddad geografisk beteckning) och SUB (skyddad ursprungsbeteckning) för lamm- och getköttprodukter och att inrikta sig på berörda medlemsstater för att maximera konsumtionen.
18. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att på gemenskapsnivå genomföra en generell informationskampanj riktad mot konsumenterna som helhet och grundad på innovativa åtgärder, allt från spridning vid försäljningsställena av olika konsumentprodukter till kampanjer med kända europeiska ”stjärnkockar” i spetsen, för att understryka produktens kvalitet och sprida kunskaper om dess kulinariska möjligheter.
19. Europaparlamentet uppmanar kommissionen och medlemsstaterna att utarbeta program som uppmuntrar producenterna att bilda producent- och marknadsföringsorganisationer och att marknadsföra samt tillverka och tydligt märka får- och getköttsprodukter liksom får- och getmjölksprodukter av särskild kvalitet (t.ex. biologiska produkter eller regionala specialprodukter).
20. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att hjälpa till att öppna exportmarknaderna för fårkötts- och inälvsprodukter från unionen genom att avskaffa de onödiga begränsningar som för närvarande gäller för vissa länder.
21. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att inbegripa får- och getsektorn i det ”andra gemenskapsprogrammet för åtgärder på hälsoområdet (2008–2013)(3)” för att lyfta fram får- och getköttets hälso- och proteinfördelar för konsumenterna, särskilt för unga människor som konsumerar lite får- och getprodukter, och att bedriva aktiva informationskampanjer i medlemsstaterna om får- och getkött samt får- och getköttsprodukter.
22. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att stödja forskning och utveckling inom industrin för ”små idisslare” och att koncentrera sig på både tekniska innovationer för jordbruksföretagen och innovationer när det gäller lammkött, ost och biprodukter såsom ull och skinn, så kallade slaktbiprodukter, där den finansiella avkastningen är nästan obetydlig för närvarande.
23. Europaparlamentet betonar att det är nödvändigt att förbättra tillgången till medicin och veterinärprodukter för får och getsektorn på EU-nivå genom att stödja läkemedelsforskning och förenkla marknadsföringstillstånden.
24. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att, bland annat med tanke på bluetongue-sjukdomen, främja forskning om orsakerna och möjligheterna att bekämpa utbrott av djursjukdomar, utveckla en effektiv bekämpningsstrategi, samordna de åtgärder som vidtas av medlemsstaterna, främja utvecklingen av vaccin, utveckla en effektiv vaccineringsstrategi och bevilja ekonomiskt stöd till vaccinering av djur. Parlamentet kräver att lagstiftningsåtgärder för att bekämpa djursjukdomar, som med tiden visat sig vara ineffektiva, snarast möjligt stryks från åtgärdsförteckningen.
25. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att lägga fram förslag om öppenhet när det gäller prissättningen inom sektorn i syfte att ge konsumenter och producenter information om produktpriser.
26. Europaparlamentet uppmanar kommissionen och rådets ordförandeskap att inrätta en projektarbetsgrupp för att övervaka den praktiska reformen av får- och getsektorn inom unionen, och att se till att denna arbetsgrupp rapporterar till Europaparlamentets utskott för jordbruk och landbygdens utveckling samt till jordbruksministrarna i rådet var sjätte månad under de närmaste två åren om de politiska förändringar som arbetsgruppen genomför. Parlamentet påpekar att denna projektarbetsgrupp bör bestå av berörda tjänstemän från kommissionen och från de fyra kommande medlemsstater som ska inneha EU-ordförandeskapet.
27. Europaparlamentet uppdrar åt talmannen att översända denna resolution till rådet, kommissionen och medlemsstaternas regeringar och parlament.
|